det är viktigt att romantisera sin vardag

att ses på penguin. ibland planerat ibland inte
att ha solglasögon på sig inomhus och skapa låtsasband
att styra tempelmiddag 
att prata med plantor
att vara som Dahlberg
att ha pizzafredag
att köpa läsk och tomater på ica och hänga i skrapan och lyssna på musik
att skriva kärleksförklaring till varandra
att dricka te och ladda mobiler
att få gratismat av UNF
att äta penguin till frukost
att hjälpa till med sse och sätta upp spelning/se sina vänner spela

älskade amsterdam


jag tänkte skriva om veganism

att köttindustrin "suger" vet nog alla redan. 
men hur hemsk den är, är det få som tar reda på. 
att djur torteras, tvingas leva i sjuka förhållande som leder till vansinne och kannibalism, förtrycks och slaktas på de mest barbariska sätten. att djur förminskas till ingenting. noll värde. 
vegan är en person som ser djur som vänner. en vegan konsumerar ingenting från djurriket, såsom äta kött, äta ägg, dricka mjölk, ha på sig ett par skinnbyxor, ha djurtestat smink osv. en vegan kategoriserar inte djur i Skadedjur Husdjur Mat osv. så djur som löss och råttor och getingar är ett liv också. en vegan undviker därför E-ämne 120 vilket är sköldlöss som finns i många röda produkter, oftast i röda godisar och undviker även bivax och i många fall palmolja (palmolja framkallas genom att skövla regnskog!!)
Speciesism är att en individ förtrycks utifrån vilken art den tillhör. de allra flesta anser att djur är oviktiga eftersom de är av en annan art. typiskt exempel är "om jag skulle få chansen att rädda en människa eller rädda ett djur skulle jag alltid välja människan", eftersom människan kan kommunicera med den andra människan på ett sätt som djur inte kan är det ett dåligt och orimligt exempel. 
djur känner sorg och glädje precis som människor. när grisar skickas för slakt är de lika medvetna och intelligenta som ett 3-årigt barn. delfiner som aldrig lämnar en familjemedlem även om de är skadade, även om de ser hur sin familj blir brutalt slaktad framför de, även om de vet att samma öde väntar de. 
"Nästan 4000 kycklingar kvävdes till döds i samband med en transport till ett slakteri i Skåne.

En grisuppfödare med omfattande verksamhet i Kristianstadsområdet skickade 262 grisar till slakt i och en veterinär kunde konstatera att minst 19 av djuren hade mängder av brännmärken från elpåfösare, som det är förbjudet att använda.

I Kalix avlivades 46 kor som föddes upp för köttproduktion efter att de påträffats utsvultna och undernärda och då det konstaterats att de utsatts för ett stort lidande under en längre tid.

Dessa händelser inträffade under de senaste två veckorna och är några av alla händelser som faktiskt avslöjades. Det här händer hela tiden. Det enklaste sättet att hjälpa djuren är att välja en djurvänlig livsstil och bli vegan"-
Djurrättsalliansen
 
om du känner dig osäker, kolla på dokumentären Earthlings. det kommer förändra ditt liv och ditt sätt att tänka. eller fortsätt blunda. 

äta mat sitta vid kanal

här var vi på en jättemysig vegansk restaurang som serverade dagens Middag

jag åt tempeh för första gången och vart kär
på kvällen drog vi till Fritz restaurangen, vi drog fritz cola och åt pommes
sen köpte jag tomater
skivbutik e obligatoriskt 
även att sitta vid kanal i solen
har man falafel är det ett plus också

e lite ledsen e lite glad

 

pommes och sånt som börs i amsterdam

på museumplein fanns det tulpaner
efter skiitlång dag cyklade vi hem och åt pringles i sängen
dag två hade vi kvar cyklarna ett tag till så vi köpte frukost på stan
vegansk cupcake!! 
vi drog och shoppade på episode sKREK när jag såg buffalo-hyllan
sen åt vi på någon cafe/restaurang? jag vart inte mätt
vi hittade ett hippieställe där de sålde veggieburgare och den var så sjukt jävla god att jag ville gråta. hann inte ens ta kort på burgaren
men tillslut hittade vi pommes. all lycka i en strut
 

amsterdam cyklar vincent

på arlanda

läste ut linköping VSE-zinet jag låna från Ojjo och nu fick jag låna Nummer 2. med X på handen..
väl i amsterdam
vi tog en promenad det första vi gjorde hittade asgulligt ställe där vi matade lite änder med bröd så de ej åt plasten som hade slängts i kanalen :(
vårt super fräscha moderna hippa coola hotell. 100% rekommenderar 
dag två hyrde vi cyklar!!! i amsterdam!!! 
bland öl och sprit på albert heijn 
i kön till van gogh museet vi stod i två timmar:) det var kul:) 
men det var värt det
 

de senaste dagarna har jag

befunnit mig längst kanalerna i amsterdam 

ätit english breakfast med fuckboys
planterat 
och umgåtts med Top Models 
 

gårdagen

 

mina skor lyser


friends fest asså

de e ju friends fest imorn!!! sjukaste!!
därför posar jag m min favorittröja:)
 

RSS 2.0